Mekruh Oruçlar Tenzihen Ve Tahrimen Oruçları Ve Nafile Orucu
Mekruh Oruçlar Tenzihen Ve Tahrimen Oruçları Ve Nafile Orucu
Mekruh Oruçlar: Mekruh olan oruçlar ikiye ayrılır: Mekruh Oruçlar Tenzihen Ve Tahrimen Oruçları Ve Nafile Orucu
Tenzihen: Yapılmaması yapılmasından daha iyi olan davranıştır
Tahrimen: Kesin olarak yapılmaması istenen şeydir. Haram gibi yapılmaması kesin ve bağlayıcı olarak istenmiştir
Muharrem ayının sadece 10’uncu günü yani sadece 10’uncu günü oruç tutmayın bir gün önden ve bir gün arkadan olmak üzere orucunuzu tutun.
Tenzihen
ilkbaharın başlangıcı olan Nevrûz günü yahut da Mehrican denilen sonbahar günü oruç tutmak tenzihen mekruhtur yani oruç tutulmaması tutulmasından daha iyi olan davranıştır. Çünkü Bahar mahlûkatın bayramıdır. Nevruz. “Sadece Cuma günü oruç tutmak da tenzihen mekruhtur yani yani oruç tutulmaması tutulmasından daha iyi olan davranıştır. Cuma günü oruç tutmamanın sebebi, Cuma gününün bir tür bayram günü olmasıdır. Hadîs-i şerîf’te, Cuma gününün yemek için , susuzluğunu gidermek için ve zikir etme günü olduğu billdirilmiştir.
Mekruh Oruçlar:
Sadece Cumartesi günü oruç tutmak da tenzîhen mekruh sayılmıştır yani oruç tutulmaması tutulmasından daha iyi olan davranıştır.
Mekruh Oruçlar Tenzihen Ve Tahrimen Oruçları Ve Nafile Orucu: Dini bayramlar olan Ramazan bayramının birinci gününde ve Kurban bayramının dört gününde oruç tutmak ise Kesin olarak tutulmaması gerekir ve tahrîmen mekruhtur . Ramazan bayramının birinci günü ve Kurban bayramının dört gününde oruç tutmayı haram sayan da vardır. Bu nedenle, Ramazan bayramının birinci günü ve Kurban bayramının dört gününde haram oruç da denebilir. Bugünleri, Allah (c.c) kulları için bayram ilân etmiştir. Nimetlerinden faydalanmaları için,yenilip içilsin Allah’a bol bol şükr etsinler. Ramazan bayramının birinci günü ve Kurban bayramının dört gününde oruçlu geçirmek ise, Allah’ın nimetlerinden ve ziyafetinden yüz çevirmek mânasına gelir ki, bu sebeble bu günlerde oruç tutmak haram veya harama yakın mekruh sayılmıştır.
Hiç ara vermeden akşam saatinde iftar etmeden hiç aralıksız 2-3 gün ardı ardına oruç tutmak (ki buna savm-ı visâl
denir)Geceli gündüzlü hiç oruç açmadan bir gün veya birkaç gün oruç tutmak mekruhtur. Savm-ı visal Hz. Muhammed (s.a.v) hakkında caizdi. Zor ve meşakkatli ve insanın çok zaif ve halsiz kalacağı için, Hz. Muhammed (s.a.v) ümmeti hakkında bu şekilde oruç tutmaları caiz olmamıştır, uygun görülmemiştir.
Bır sene bayram günleri dahil bütün bir yıl boyunca aralıksız hiç ara vermeden her gün oruç tutmak da mekruhtur. Böyle oruç tutmaya savm-ı dehr denir. Bır sene içinde bayram günleri oruç tutulmasa ve bayram günleri hariç bütün 1 yıl oruç tutmakta bir sakınca yoktur.
Evli bir kadın kocasının rızası ve izni olmadan nafile oruç tutamaz bu oruçta da mekruhtur. Oruç tutan kadının kocası isterse, bu kadının tuttuğu orucu bozdurabilir.
Nafile Oruç:
Nafile orucun manası, farz ve vacib oruçtan ayrı olarak, hiçbir dini zorunluluğu ve bağlıyacalığı olmaksızın, Bu tutulan orucun tutulması sırf fazilet ve sevab için yapılan ibadet demektir.